شهر زیرزمینی کاریز

گردشگری امیری 12 آبان ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه

جزیره کیش بی اغراق زیبا ترین مقصد گردشگری ای است که در ایران ثبت شده است.

فرصت غواصی در کنار کوسه‌ها، قدم زدن در سواحل زیبای این جزیره، آکواریوم عظیمی که تعداد زیادی از گونه‌های ماهی را در خود جای داده، کشتی یونانی جزیره کیش و...

اما در بین تمام این امکانات تفریحی و مکان های توریستی، شهر زیرزمینی کاریز، احتمالا خاص ترین مورد به شمار می‌آید.

یونان باستان با فیلسوفان حکیم خود شناخته می‌شود و ایران باستان با شاهکارهای معماری و هنری خود، همچون پاسارگاد و تخت جمشید و البته این شهر زیرزمینی چند هزار ساله.

در واقع این شهر زیرزمینی قدمتی دو هزار و پانصد ساله دارد و به دوران حکومت هخامنشیان بازمی‌گردد، در آن زمان هم هوای کیش درست مثل این روزها گرم و مرطوب بود، اما در آن دوره کار چندانی برای فرار از گرما از دست بشریت ساخته نبود.

اینجا بود که تبوغ ایرانیان باستان نمایان می‌گردد، در آن زمان ایرانیان باستان تصمیم گرفتند روز های بسیار گرم تابستان که تحمل دمای بیرون سخت بود را در زیر زمین بگذارانند!

علاوه بر این با حفر قنات دسترسی خود به آب آشامیدنی و شیرین را تضمین کردند، چیزی که در جزیره ای در وسط اقیانوس به سختی به دست می‌آمد.

این قنات بر زیر صخره هایی قرار گرفته است که آب باران های موسمی جزیره را جمع میکنند، سپس از فیلتری مرجانی عبور می‌دهد و در نهایت به این قنات می‌رساند، هرچه نباشد کاریز در زبان ایران باستان به معنای قنات است.

این طور شد که شهر زیرزمینی کاریز و پیشرفته ترین قنات زمان خود ساخته شد.

حتی اکنون هم هوای این شهر بدون نیاز به هیچ وسیله سرمایشی کاملا خنک است، سقف مملو از فسیل های چند میلیون ساله، جریان آب شیرین و... این شهر را در کنار مهمترین اثار تمدنی جهان قرار می‌دهد.

موقعیت این شهر

این شهر زیرزمینی در عمق شانزده متری زمین قرار گرفته است و گذشته نه چندان دور تمام زمین بالای سقف بشتر دریا بوده است، به همین خاطر دارای صدف ها و فسیل هایی هست که برخی تا ۵۰۰ میلیون سال قدمت دارند.

این فسیل ها مربوط به جانوران آبزی ای هستند که در دوران باستان زندگی می‌کردند، از ماهی جالب دوران کرتاسه تا جانوران گوشتخوار عصر ژوراسیک.

قنات ها معمولا ازتفاع بسیار کمی داشته و صرفا برای هدایت جریان آب شیرین به سطح زمین استفاده می‌شوند، اما این شهر با ساختار مهندسی بی‌نظیر خود نه تنها دارای ارتفاع حداکثری چهل متر است، بلکه معابر بسیاری برای عبور و مرور نیز دارد.

آب شیرین این قنات حاصل بارش های پراکنده بر سطح جزیره است که با گذر از فیلتر های طبیعی نظیر صخره و مرجان کاملا از رسوبات خود پاک شده و تبدیل به آب شیرین شرب می‌شود و هم به صورت جریان آب و هم به صورت چاه قابل استخراج است.

در گذشته دور علاوه بر خرید و فروش ماهی و مروارید، پر کردن مخازن آب کشتی های تجاری هم از تجارت های موفق مردم این جزیره بود، تجارتی که به لطف این قنات ممکن بود.

در واقع این شهر یک قنات است که غریب به ده هزار متر مربع وسعت دارد، این بنا توسط یک ایرانی مقیم آلمان، مهندس منصور حسینی با سرمایه گذاری شخصی به یک مرکز گردشگری تبدیل شد، در حال حاضر ایشان مالکیت این مرکز را هم بر عهده دارند.

این شهر در بلوار ایران کیش قرار گرفته است.

امکانات

این مرکز دارای یک موزه آثار باستانی، غرفه های صنلیع دستی، رستوران های ستنی می‌شود.

شروع کار به عنوان یک مرکز گردشگری

در دهه هفتاد مهندس منصور حسینی یک ایرانی مقیم آلمان با سرمایه‌گذاری شخصی این شهر را به یک مرکز گردشگری موفق تبدیل کرد و خود درحال حاضر مالکیت آن را به عهده دارد، این مرکز از همان ابتدا به خاطر ویژگی های بسیار خاص تاریخی خود با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه شد.

متاسفانه جزیره کیش به علت مدیریت نادرست نتوانسته همانند دیگر جزایر همتای خود در زمینه گردشگری بدرخشد، اما به لطف همین شهر باستانی سالانه گردشگران خارجی بسیاری به سبب رزرو تور کیش به این جزیره سفر می‌کنند تا شاهد این شهر چندهزارساله باشند.

هرچند شهر زیرزمینی کاریز دارای معبر عبور و مرور و جایگاه هایی برای استراحت مردم جزیره بود، اما کارایی اصل آن قناتی برای جمع‌آوری آب شیرین بارش ها است.

این شهر از مراکز گردشگری مهم استان هرمزگان می‌باشد.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW