موقعیت جغرافیایی گرجستان

گردشگری امیری 27 شهریور ، 1402 زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه

از سواحل نیمه گرمسیری دریای سیاه گرفته تا یخ و برف خط تاج قفقاز، گرجستان سرزمینی با موقعیتی خاص است. در یک سمت آن می توان به اسکی پرداخت و به سمت دیگر رفت و سواحل لذت برد. چنین تضاد هایی برای یک منطقه نسبتا کوچک قابل توجه است.

به استقنای دشت حاصلخیز کلخیدا که افسانه پشم طلایی در آن رخ داده است، زمین های گرجستان عمدتا ناهموار و کوهستانی هستند. ناهمواری ها به سه بخش تقسیم می شوند که از شرق تا غرب ادامه می یابند.

کوه های قفقاز تاثیر به سزایی در آب و هوای و اقتصاد این کشور دارد. بخش های کوه با دره های عمیق از هم جدا می شوند. قله های دیدنی زیادی در گرجستان وجود دارند از جمله شخارا با ارتفاع 5058 متر که مرتفع ترین نقطه در گرجستان به شمار می رود. کوه های روستاولی، تتنولد و اوشبا نیز از قله های مهم این کشور هستند.

پوشش گیاهی سرسبز سواحل مرطوب و نیمه گرمسیری دریای سیاه تا نزدیکی برف های ابدی قله های کوه امتداد دارد. تنگه های عمیق و رودخانه در کنار تپه های خشک قرار گرفته اند. بیش از یک سوم کشور از جنگل و بوته پوشیده شده است. گونه کمیاب کاچ پیتسوندا در این منطقه حفظ شده است. اگر از علاقمندان طبیعت باشید سفر به گرجستان رویای دیدن انواع گونه های گیاهی را برای شما برآورده خواهد ساخت. درختان بلوط؛ راش، توسکا، صنوبر قفقازی، نمدار، سیب و گلاب تنها بخشی از درختان منطقه هستند.

در میان جنگل های محافظت شده حیوانات متنوعی زندگی می کنند. بز کوهی وحشی، بوقلمون کوهی، باقرقره سیاه قفقازی از حیواناتی هستند که به وفور در میان پوشش گیاهی آلپ دیده خواهند شد.

آب و هوای گرجستان چگونه است؟

همان طور که گفتیم رشته کوه قفقاز نقش مهمی در این سرزمین دارد. این دیوار طبیعی مانع از نفوذ هوای سرد از روسیه به این کشور می شود. با این حال، هوای گرم و مرطوب دریای سیاه به این منطقه به خوبی نفوذ کرده است. بخش غربی گرجستان آب و هوای نیمه گرمسیری دارد و بخش شرقی نسبتا خشک تر است.

غرب گرجستان در طول سال بارندگی شدیدی دارد که با رسیدن پاییز و زمستان بیشتر هم می شود. پس اگر قصد دارید در فصل های سرد به گرجستان سفر کنید، لباس گرم و بارونی را فراموش نکنید. در مناطق ساحلی هوای زمستانی به نسبت گرم و آفتابی تر است.

اقتصاد گرجستان

اقتصاد این کشور بیشتر از هر چیز بر پایه کشاورزی است. کشاورزی که به صورت متنوع و مکانیزه انجام می شود. نیمی از تولید ناخالص داخلی را کشاورزی تشکیل می دهد و در حدود یک چهارم نیروی کار این کشور به این کار مشغول هستند. بخش های صنعتی و خدمات گرجستان هر کدام حدود یک پنجم نیروی کار را دارند.

پس از استقلال و سپس از دست دادن روابط تجاری با دیگر کشورها، گرجستان با مشکلاتی رو به رو شد. حالا با اصلاح سیستم بانکی خود آزاد سازی قیمت ها توانسته به حالتی عادی باز گردد.

پایتخت و شهرهای بزرگ گرجستان

اگر قصد داشته باشید تا به گرجستان سفر کنید، هواپیماهای ایران در تفلیس به زمین خواهند نشست. تفلیس، پایتخت گرجستان یک شهر زیبای باستانی است که سنت و مدرنیته را می توان در آن دید. هتل های مختلفی برای اقامت گردشگران دارد و همیشه مهمان نواز است.

باتومی دومین شهر بزرگ این کشور به شمار می رود. آب و هوای آن معتدل است و صنعت کشتی سازی در آن رواج دارد. یکی از شهرهایی که گردشگران بسیاری به سمت آن جلب می شوند.

کوتائیسی در رتبه سوم قرار دارد. آب و هوای آن نیمه گرمسیری است و کشاورزی کمتر در آن دیده می شود و تبدیل به شهری صنعتی شده است.

روستاوی از شهرهای زیبا و ارزشمند گرجستان است. این شهر نیز صنعتی شده و کارخانه های ذوب آهن و فولاد در آن تاسیس شده اند.

شهر متسختا از شهرهای قدیمی و دست نخورده است که در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته. اقتصاد آن بر پایه کشاورزی، باغداری و پرورش گوسفند است.

زبان و مذهب مردم گرجستان چیست؟

گرجستان از نظر قومی دیگر یکدست نیست. حدود چهار پنجم مردم گرجی هستند. بقیه مردم را ارمنی ها، روس ها، آذربایجانی ها و تعداد کمی اوستی ها، یونانی ها، آبخازی ها و دیگران تشکیل می دهند. زبان گرجی عضوی از خانواده کارتولی است که الفبای خاص خودش را دارد. گویش ها بسیارند و تعداد کمی زبان های قفقازی دیگر نیز در این کشور وجود دارند.

مذهب بسیار از مردم مسیحیت است. آنها عضو کلیسای ارتدکس گرجستان می شوند. علاوه بر آن، اسلام، ارتدکس روسی، حواری ارمنی، کاتولیک و یهودی نیز در این کشور حضور دارند.

تاریخ کشور گرجستان

سفر به گرجستان شما را به کشوری تاریخی خواهد برد. بناهای باستانی را در سراسر کشور مشاهده خواهید کرد. ریشه های اولیه این کشور به دوران ابتدایی پارینه سنگی و نوسنگی باز می گردد. اگر از علاقمندان به تاریخ باشید این بخش برایتان بسیار جذاب خواهد بود. از یافته های زین، داس و سنگ چخماق یافته اند که در دوران نوسنگی کشت غلات در این کشور رواج داشته است.

عصر کلاسیک کشور به پادشاهی ایبری و کولخیس باز می گردد. پس از آن دوران طلایی پادشاه دیوید ششم و ملکه تامار از راه می رسد. امّا با گذر زمان تسلط پادشاهی کاسته می شود و قدرت های مغول، عثمانی و ایرانی بر منطقه تسلط پیدا کردند. در دوران معاصر نیز انقلاب روسیه تاثیر منفی بر این کشور داشت. تا اینکه استقلال خود را دوباره به دست آورد.

مکان های دیدنی گرجستان

جاهای دیدنی گرجستان بسیار زیاد هستند. در اینجا به چندی از آنها تنها اشاره ای فهرست وار خواهیم داشت:

  • پارک رایک
  • پل صلح
  • کارتلیس ددا
  • دریاچه لیسی
  • دریاچه لاک پشت
  • استخرهای آب گرم
  • دره های مارتویلی
  • باخمارو
  • دلفیناریوم باتومی

نحوه سفر به کشور گرجستان

به چند شیوه می توان به گرجستان سفر کرد. اگر به تور همراه شوید از طریق سفر هوایی از تهران در عرض یک و نیم ساعت به تفلیس خواهید رسید. یا می توانید سفر خود را به صورت زمینی انجام دهید. شما با اتوبوس یا خودرو شخصی باید از مرز نوردوز وارد ارمنستان شوید. سپس، از جاده های کوهستانی عبور کرده و از مرز ساداخلو به گرجستان وارد شوید. این روش، به خصوص در زمان سخت خواهد بود.

البته مسیر دیگری نیز وجود دارد. می توانید از آستارا وارد جمهوری آذربایجان شده و از پل قرمز وارد گرجستان بشوید. این مسیر از نظر اینکه کوهستانی نیست و نزدیک تر است، گزینه بهتری خواهد بود. امّا مسیری راحت و آسان نخواهد بود و باید روادید 2 بار ورود را دریافت کنید.

پیشنهاد ما آن است که با تور گرجستان همراه شوید و با بهترین ایرلاین ها به این کشور سفر کنید.

غذاهای گرجستان

اگر عاشق نان های محلی و پنیرهای خوشمزه هستید، گرجستان بهترین ها را ارائه می دهد. انواع غذاهای خوش طعم را در این کشور پیدا خواهید کرد از جمله:

  • خینکالی: پیراشکی که با گوشت یا سیب زمینی و پنیر درست می شود.
  • خاچاپوری: ترکیبی خوش طعم از آرد، تخم مرغ محلی، پنیر محلی و روغن که در اکثر فروشگاه های گرجستان پیدا خواهید کرد.
  • ساتسیوی: غذایی خوشمزه از گوشت مرغ یا بوقلمون که در جشن های زمستان سرو می شود.
  • متسوادی: از کباب های معروف که در جشن ها استفاده می کنند. متسوادی را از گوشت بره، گوساله یا خوک تهیه می کنند. پس از پخت، تکه ها را جدا کرده و روی ورقه های نازک پیاز و رب انار می گذارند.
  • لوبیو: گرجستان برای گیاهخواران نیز غذاهای بسیاری دارد. یکی از آنها ترکیب لوبیا، پیاز، گردو، گشنیز، جعفری و سیر است. خوارکی که سرد و گرم سرو می شود و ادویه بسیاری دارد.

 

در این محتوا سعی کردیم به طور کلی در مورد کشور گرجستان با شما سخن بگوییم. امیدوارم مطالب مطرح شده علاقه شما را به این کشور افزوده باشد. اگر هر سوالی در زمینه سفر با تور گرجستان دارید، با ما در میان بگذارید.

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW