جاذبه های برتر گردشگری شیراز

گردشگری امیری 17 مرداد ، 1403 زمان تقریبی مطالعه: 21 دقیقه

جاذبه های گردشگری شیراز

سفر به شیراز با ماجراجویی در دل تاریخ پیوندی عمیق دارد و یکی از جذاب ترین جنبه های سفرهای داخلی، کشف تاریخچه مناطق است. شیراز، شهری باستانی و خوش آب و هوا در استان فارس، با عطر بهار نارنج، فضایی بهشتی ایجاد می کند. جاذبه های گردشگری شیراز از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می آیند. این شهر علاوه بر ارائه لذت تاریخ گردی، فرصت گشت و گذار در طبیعت بکر را نیز فراهم می کند. برای یک ماجراجویی در این شهر بهشتی فارس، با ما همراه باشید تا پایان این مطلب.

۱. باغ نارنجستان قوام

شیراز، شهر باغ های مشهور و بهشتی ایران است که در گوشه و کنار آن باغ های زیبا با آب و هوای دلپذیر جا خوش کرده اند. باغ نارنجستان یا همان باغ قوام، یکی از جاذبه های گردشگری شیراز است که در خیابان لطفعلی خان زند قرار دارد. باغ نارنجستان از دوران قاجار به یادگار مانده و حال و هوایی تاریخی دارد. درختان سربلند و گل های رنگارنگ، زیبایی باغ نارنجستان را دوچندان کرده اند.

با ورود به این باغ و لذت از هنر منبت کاری در چوبی آن، وارد فضایی با سقف مزین به هنرهای معماری ایرانی همچون گچ کاری، مقرنس کاری، آجرکاری و کاشی کاری می شوید. محوطه باغ با درختانی خوش قامت که به صورت قرینه قرار گرفته اند، به استقبال شما می آید. بهار بهترین زمان برای بازدید از باغ نارنجستان است، چرا که عطر بهارنارنج در این باغ دل انگیز شما را سرمست می کند.

ساختمان های زیبای این مجموعه در سمت شمال، شرق و جنوب باغ قرار دارند و مزین به هفت هنر گچ کاری، کاشی کاری، نقاشی سنتی، آینه کاری، حجاری، معرق کاری و منبت کاری هستند. عمارت اصلی باغ نارنجستان در شمال مجموعه قرار دارد و ایوان باشکوه آن رو به حوض و محوطه باغ است. در مجموعه باغ نارنجستان قوام، موزه ای از اشیای به دست آمده از کندوکاوها و سفرهای پژوهشی پروفسور «پوپ»، ایران شناس معروف آمریکایی، وجود دارد. از این موزه نیز بازدید کنید.

آدرس: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند
ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

۲. باغ عفیف آباد

در طول گشت و گذار در جاذبه های گردشگری شیراز، حتماً باید بازدید از باغ های ایرانی را در اولویت قرار دهید. باغ عفیف آباد یکی دیگر از مکان های دیدنی شیراز است که شاهکاری در هنر گل آرایی باغ های ایرانی محسوب می شود. عفیف آباد از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است.

این عمارت دو طبقه، تلفیقی از سبک های هخامنشی، ساسانی و قاجاری است. ساختمان باغ عفیف آباد شباهت بسیاری به باغ ارم شیراز دارد و ایوان بزرگی با ستون های سنگی در نمای آن خواهید دید که رو به حوض مستطیلی باغ قرار گرفته است. تزیینات خاص معماری ایرانی و درهای چوبی از ویژگی های بصری عمارت باغ عفیف آباد شیراز است. امروزه این باغ به موزه نظامی تبدیل شده است و می توانید از تاریخ صنعت نظامی ایران بیشتر بدانید.

آدرس: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی
ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

۳. باغ دلگشا

باغ دلگشا از قدیمی ترین باغ های بهشتی در جاذبه های گردشگری شیراز است که در محله سعدیه واقع شده است. آب قنات آرامگاه سعدی، که به چشمه قنات «گازارن» معروف است، به این باغ نیز می رسد و آن را سرسبز می کند. این باغ علاوه بر درختان و گل های زیبا، یک عمارت سه طبقه نیز دارد که اولین سازه کلاه فرنگی در ایران است.

درختانی مانند گردو، نارنج، سرو، پرتقال و کاج در این باغ دیده می شوند. بازدید از باغ دلگشا با ورود از در اصلی در سمت جنوب آغاز می شود. بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشا، فصل بهار است که شکوفه های درختان متنوع، فضایی بی نظیر ایجاد می کنند. حوض هشت ضلعی، جوی آب زلال، آبنماها و درختان بلند شما را به مرکز باغ هدایت می کنند.

عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا با هنرهایی مانند آینه کاری، گچ بری، نقاشی و منبت کاری آراسته شده است. این عمارت، تالاری بزرگ با چهار شاه نشین دارد که به زیبایی تمام تزیین شده است. امروزه این عمارت به موزه ای تاریخی تبدیل شده که اشیایی همچون سکه های باستانی، تمبرهای تاریخی، ظروف قدیمی و نسل های مختلف رادیو در آن به نمایش گذاشته شده اند.

آدرس: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان
ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

۴. باغ موزه نظر

باغ نظر یا موزه پارس از دوران حکومت زندیه به جا مانده و کریم خان زند در این باغ آرمیده است. باغ نظر نیز همچون دیگر باغ های ایرانی، با درختان بلند قامت و گل های زیبا آراسته شده و حوض و فواره، زیبایی آن را تکمیل کرده اند. در این باغ، قدیمی ترین موزه استان فارس به نام «موزه پارس» قرار دارد.

این بنا بیش از ۸۰ سال است که به عنوان موزه شناخته می شود و مجموعه ای از سکه های قدیمی، مهرها، اشیای فلزی و ظروف سفالی در آن نگهداری می شوند. موزه پارس یک نمونه کامل از تاریخ ایران است و می توانید ردپای دوره های مختلف تاریخ را در آن ببینید.

باغ نظر همچنین به نام های باغ حکومتی، آرامگاه وکیل، باغ شاهزاده و باغ موزه نیز معروف است. عمارت هشت ضلعی باغ نظر با هنر هایی همچون تزیینات آجری، کاشی کاری و نقاشی مزین شده است. یکی از بخش های دیدنی این باغ، آرامگاه وکیل آباد است که کریم خان زند در آن آرمیده است. استخوان های کریم خان زند در زمان آقامحمدخان قاجار به کاخ گلستان منتقل شده بود و در دوره پهلوی به شیراز بازگردانده شد.

آدرس: میدان شهدا، زیرگذر زند، روبه روی ارگ کریم خانی
ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

 

5. باغ نارنجستان قوام

باغ نارنجستان قوام، یادگار دوران قاجار، یکی از باغهای معروف شیراز است که در خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است. این باغ با درختان خوش قامت و گل های رنگارنگ، فضایی دل انگیز دارد. عمارت اصلی باغ در شمال مجموعه قرار گرفته و با هنرهای معماری ایرانی مانند گچ بری، کاشی کاری و منبت کاری تزئین شده است. در این باغ موزه ای از اشیای باستانی نیز وجود دارد که بازدید از آن را جذاب تر می کند.

        آدرس: بلوار زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند

        ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۹ شب

6. باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد، شاهکاری از هنر گل آرایی باغ های ایرانی، از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. این باغ با درختان بلند قامت و گل های رنگارنگ، فضایی بهشتی دارد و امروزه به موزه نظامی تبدیل شده است.

        آدرس: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی

        ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۵:۳۰ عصر

7. باغ دلگشا

باغ دلگشا با قدمت تاریخی خود، یکی از زیباترین باغ های شیراز است که در محله سعدیه واقع شده است. این باغ با درختان نارنج، کاج، و گل های متنوع، فضایی دلپذیر دارد و عمارت کلاه فرنگی آن یکی از نخستین سازه های کلاه فرنگی در ایران است.

        آدرس: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

        ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

8. باغ نظر

باغ نظر که به موزه پارس نیز معروف است، از دوران زندیه به جا مانده و آرامگاه کریم خان زند در آن قرار دارد. این باغ با درختان بلند قامت و گل های زیبا تزئین شده و حوض و فواره های آن زیبایی باغ را دوچندان کرده است. در این باغ موزه ای از اشیای باستانی و آثار تاریخی نگهداری می شود.

        آدرس: میدان شهدا، زیرگذر زند، روبه روی ارگ کریم خانی

        ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۶ عصر

9. باغ ارم

باغ ارم، یکی از جاذبه های بی نظیر شیراز است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این باغ با درختان سرسبز و عمارت زیبای خود، فضایی رویایی دارد. ساختمان اصلی باغ با الهام از معماری زندیه و صفویه ساخته شده و تزیینات چشم نوازی دارد.

        آدرس: میدان ارم، بلوار ارم

        ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۸:۳۰ شب

10. باغ جهان نما

باغ جهان نما، یکی دیگر از باغ های دیدنی شیراز است که بعد از دروازه قرآن واقع شده و در همسایگی مقبره حافظ قرار دارد. این باغ با درختان سرو، کاج و نارنج و گل های رنگارنگ، فضایی دلپذیر دارد و عمارت کلاه فرنگی آن به موزه تبدیل شده است.

        آدرس: چهارراه حافظیه، خیابان حافظ، بعد از مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس

        زمان بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب

11. آرامگاه خواجوی کرمانی

در حوالی دروازه قرآن، آرامگاه خواجوی کرمانی، شاعر معروف ایرانی، در دامنه کوه صبوی شیراز قرار دارد. این آرامگاه در بوستانی سرسبز واقع شده و تندیس سنگی خواجو و غارهای اطراف آن از دیگر جاذبه های این مکان هستند.

        آدرس: بلوار امام رضا، جنب دروازه قرآن

        ساعت بازدید: ۷:۳۰ صبح تا ۱۲ ظهر

12. مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک، با شیشه های رنگی و کاشی کاری های زیبا، یکی از منحصر به فردترین مساجد ایران است. این مسجد به «مسجد صورتی» نیز معروف است و بازدید از شبستان آن با شیشه های رنگی و مقرنس کاری های ظریف، تجربه ای فراموش نشدنی خواهد بود.

        آدرس: محله گود عربان (اسحاق بیگ)، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه

        ساعت بازدید: ۷ صبح تا ۵ بعدازظهر

13. حافظیه

حافظیه، آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی، حافظ، یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شیراز است. این مجموعه شامل دو بخش شمالی و جنوبی است و با معماری زیبا و باغ سرسبز خود، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری است.

        آدرس: منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهارراه ادبیات

        ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ شب

14. سعدیه

سعدیه، آرامگاه سعدی، شاعر بزرگ ایرانی، در شیراز قرار دارد و با معماری خاص ایرانی و باغ سرسبز خود، یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است. این مقبره در نزدیکی باغ دلگشا واقع شده و فضای آرامش بخشی دارد.

        آدرس: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

        ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۰ شب 

15. دروازه قرآن، خوش آمدگویی شیراز

بازدید از شیراز با عبور از دروازه قرآن آغاز می شود. این دروازه تاریخی که در شمال شرقی شهر واقع شده، یکی از شش دروازه اصلی شیراز است که توسط عضدالدوله دیلمی از سلسله آل بویه ساخته شده است. در گذشته، قرآنی در بالای این دروازه قرار داده شده بود تا مسافران با عبور از زیر آن، در پناه آیات الهی باشند و به سلامت به مقصد برسند.

این دروازه در زمان کریم خان زند بازسازی شد و دو جلد قرآن نفیس با خط خوش نویس تیموری، سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری، به بالای آن اضافه شد. امروزه این قرآن ها در موزه پارس نگهداری می شوند. اطراف دروازه قرآن، حافظیه و باغ جهان نما از دیگر جاذبه های دیدنی هستند. همچنین مقبره خواجوی کرمانی در نزدیکی این دروازه قرار دارد.

آدرس: آزادراه شیراز – مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز ساعت بازدید: در تمام ساعات شبانه روز

16. شاهچراغ، آرامش ملکوتی شیراز

شاهچراغ یکی از مهم ترین جاذبه های مذهبی شیراز و ایران است. این زیارتگاه، مقبره احمد بن موسی، برادر امام رضا (ع)، است و هر ساله بسیاری از زائران را به خود جذب می کند. شاهچراغ به دلیل معماری زیبا و هنرهای کاشی کاری و آینه کاری منحصر به فرد خود، به یکی از دیدنی ترین مکان های شیراز تبدیل شده است.

گنبد شاهچراغ با کاشی های آبی، فیروزه ای، لاجوردی و طلایی، دو گلدسته بلند و آینه کاری های داخلی، زیبایی بی نظیری دارد. ضریح نقره ای این زیارتگاه در زیر گنبد، درخشان و دیدنی است. بازدید از این مکان، تجربه ای معنوی و آرامش بخش برای هر بازدیدکننده ای است.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز

17. مسجد وکیل، از مکان های دیدنی شیراز

مسجد وکیل یا مسجد سلطانی یکی از بناهای تاریخی شیراز است که از دوران زندیه باقی مانده است. این مسجد در کنار بازار وکیل و حمام وکیل قرار دارد و با کاشی کاری های زیبا، سقف قوس دار و ۴۸ ستون سنگی مارپیچ شبستان، جاذبه ای خاص به شمار می آید.

مسجد وکیل دارای بخش های مختلفی همچون دالان، حیاط، ایوان های شمالی و جنوبی، شبستان های جنوبی و شرقی، محراب سنگ مرمر، طاق نماها و سردرهای ورودی است. بازدید از این مسجد، تجربه ای غنی از هنر و تاریخ شیراز را به شما ارائه می دهد.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی خان زند ساعت بازدید: ۸:۳۰ صبح تا ۹:۳۰ شب

18. حمام وکیل، نگارگری های منحصر به فرد

حمام وکیل، یکی از شاهکارهای معماری سنتی دوران زندیه و از جاهای دیدنی شیراز است. این حمام به دستور کریم خان زند ساخته شده و با هنر آهک بری و نگارگری های زیبا، هر بازدیدکننده ای را مسحور می کند. طراحی هوشمندانه این حمام، مانع از خروج گرما و ورود سرما می شود.

ورودی کوچک و سطح شیب دار آن، مردم را به فضایی سرپوشیده هدایت می کند. این حمام دارای قسمت های مختلفی همچون رختکن (سربینه) با هشت ستون، حوض، طاق های زیبا و سکو است. گرمخانه، فضای اصلی حمام برای شستشو و بخش های شاه نشین و خزینه نیز از دیگر بخش های جذاب این بنا هستند. بازدید از حمام وکیل، تجربه ای منحصر به فرد از معماری و هنر ایرانی را برای شما به ارمغان می آورد.

آدرس: خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی خان زند، جنب مسجد وکیل ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب 

19. بازار وکیل، تماشای تاریخ و تجارت

بازار وکیل، قلب تپنده تجارت سنتی شیراز، در مرکز شهر و در همسایگی مسجد و حمام وکیل قرار دارد. این بازار به دستور کریم خان زند ساخته شده و همچنان به عنوان یکی از مهم ترین مراکز تجاری شیراز شناخته می شود. عاشقان بازارگردی می توانند در این بازار قدم بزنند و از تماشای معماری تاریخی و خرید سوغات و صنایع دستی لذت ببرند.

بازار وکیل با الهام از معماری بازار قیصریه در شهر لار که توسط شاه عباس ساخته شده، طراحی شده است. در محدوده چهارسوق بازار می توانید سوغاتی های خوشمزه استان فارس مانند مسقطی شیرازی، حلوای لاری و نان برنجی فسا را بیابید. همچنین گلیم، گبه و فرش های دستباف عشایر با طرح و رنگ های متنوع خود، شما را مسحور می کند. بازارچه شمشیرگرها نیز با پارچه های رنگارنگ و صنایع دستی مانند خاتم کاری، منبت کاری، قلم زنی و ظروف مسی و نقره شما را به خود جلب می کند.

آدرس: خیابان لطفعلی خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری
ساعت بازدید: شنبه تا پنجشنبه از ۸ صبح تا ۹ شب

20. ارگ کریم خان، مقر خانواده سلطنتی زندیه

ارگ کریم خان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی شیراز است که از دوران زندیه به جا مانده است. این بنا که محل سکونت خانواده سلطنتی زندیه بوده، اکنون در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. ارگ کریم خان با دیوارها و برج های بلند خود در شمال شرقی میدان شهدا واقع شده و ترکیبی از معماری مسکونی و نظامی را به نمایش می گذارد.

این بنا شامل بخش هایی همچون ایوان ها، اتاق ها، باغچه ها و آبنماها است که به یادآورنده یک بنای مسکونی هستند، در حالی که برج های بلند نگهبانی و دیوارهای بلند آجری آن را به یک پایگاه نظامی تبدیل کرده اند. حمام ارگ نیز به سبک حمام های سنتی ایرانی با بخش های مختلفی همچون سربینه، سکوها، حوض و خزینه، از دیگر بخش های دیدنی این ارگ است. بازدید از ارگ کریم خان، تجربه ای غنی از تاریخ و معماری دوران زندیه را به شما ارائه می دهد.

آدرس: شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت
ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

21. عمارت شاپوری شیراز

عمارت شاپوری، یکی از بناهای زیبا و دیدنی دوره پهلوی اول است که توسط معمار بزرگ ابوالقاسم مهندسی ساخته شده است. این عمارت بزرگ با باغ های سرسبز و سر به فلک کشیده خود، علاوه بر جنبه بازدید گردشگری، شامل یک رستوران و کافه نیز می شود و تجربه ای منحصر به فرد از گردش تاریخی و لذت چشایی را به شما ارائه می دهد.

این عمارت در دوره پهلوی اول ساخته شده و به عبدالصاحب شاپوری، تاجر بزرگ شیراز، تعلق داشته است. اگر خوش شانس باشید، هنوز می توانید با پیرمردها و پیرزن های مسنی که از نزدیک شاهد ساخت و توسعه این عمارت بوده اند، گفتگو کنید و از داستان های جذاب آنها بهره مند شوید.

آدرس: خیابان انوری، نرسیده به خیابان زند
ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۰ شب

جمع بندی جاذبه های گردشگری شیراز

شیراز، شهر عشق و شعر، با تاریخ و فرهنگ غنی خود، یکی از مقاصد محبوب گردشگری در ایران است. این شهر با جاذبه های بی نظیر خود از جمله بازار وکیل، ارگ کریم خان و عمارت شاپوری، هر ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. بازدید از این جاذبه ها نه تنها فرصتی برای تماشای هنر و معماری اصیل ایرانی را فراهم می آورد، بلکه شما را با روح تاریخی و فرهنگی این شهر زیبا آشنا می کند.

در بازار وکیل، می توانید در کنار خرید سوغات و صنایع دستی، از قدم زدن در کوچه های پر از زندگی این بازار لذت ببرید و حس و حال گذشته را تجربه کنید. ارگ کریم خان با معماری منحصر به فرد خود، شما را به دنیای شگفت انگیز زندیه می برد و عمارت شاپوری، با زیبایی های خود، فرصتی برای تجربه ی تلفیق تاریخ و لذت چشایی فراهم می آورد.

شیراز تنها یک مقصد گردشگری نیست، بلکه یک تجربه ی زندگی است. از باغ های سرسبز و آرامگاه های شعرای بزرگ گرفته تا معماری های باشکوه و بازارهای پر جنب و جوش، هر گوشه ی این شهر داستانی برای گفتن دارد. سفرتان به شیراز را با دیدن این جاذبه های بی نظیر کامل کنید و خاطراتی فراموش نشدنی از این شهر زیبا به همراه ببرید. شیراز منتظر شماست تا با آغوش باز از شما پذیرایی کند و رازهای نهفته ی خود را با شما به اشتراک بگذارد.

 

مقالات پربازدید
newsletter
6LcMgvAjAAAAAD-ESR89fJQx25NW8DUr4QmYYTOW